تبلیغات
پژوهشکده مجازی طراحی صنعتی ایران - نخستین خودروها در ایران
 
یکشنبه 22 شهریور 1394 :: نویسنده : سزیبل سزیبل

نخستین اتومبیل وارد شده به ایران

بیست ؛ مظفرالدین شاه در سفر دوم خود به اروپا در سال ۱۲۷۹ هـ ش در بروکسل بلژیک یک دستگاه اتومبیل کالسکه ای خریداری کرد و در سال ۱۲۸۰ برابر با ۱۹۰۱ میلادی، به ایران آمد که با ذغال سنگ کار می کردند.

در مراجع، آمده که مظفرالدین شاه قاجار در نخستین سفر خود به اروپا دو دستگاه اتومبیل از نوع « رنو » خریداری کرد. (در برخی از اسناد اشاره شده که این دو دستگاه خودرو به مظفرالدین شاه قاجار هدیه شده بود.) این دو دستگاه اتومبیل که در ماه اوت۱۹۰۰ (مرداد ماه۱۲۷۹ هجری شمسی) به ایران رسید، نخستین خودروهایی بود که به ایران وارد شد.
مستندترین مدرک در این ارتباط نقل قول «کوریلن» مهماندار فرانسوی مظفرالدین شاه قاجار در کتاب وی که ترجمه فارسی آن در همان زمان بنام »بدایع الوقایع« در ایران منتشر شد این طور آمده است:
در ماه اوت۱۹۰۰ در مراجعت اعلیحضرت از جنگل بولونی، دو دستگاه اتومبیل که برای بردن به تهران سفارش داده بودند جلوی عمارت برای معاینه اعلیحضرت حاضر بودند. در هرکدام آنها دو نفر از پیشخدمت های مخصوص حاضر بودند. به امر مبارک مکانیسین ها اتومبیل را به راه انداخته، بعضی حرکات را امتحاناً در حضور اعلیحضرت بجا آوردند و پس از انجام امتحان، سوارها و ملتزمین رکاب جابجا شده اتومبیل ها آهسته پهلوی کالسکه همایونی آمدند تا سلطان از نزدیک نیز درست آنها را معاینه کند. چون اتومبیل ها از هر حیث مطابق میل بودند و هیچ نوع عیب و نقصی در آنها مشاهده نشد، حکم اعلی به حمل آنها صادر شد و کالسکه همایونی بطرف عمارت سوورن به راه افتاد.
از دو اتومبیل رنو که بوسیله راننده های فرانسوی به تهران انتقال داده شد، یکی در راه تهران انزلی دچار نقص فنی شد و از حرکت بازماند و دیگری به تهران رسید. اتومبیل در راه مانده در زیر برف و باران و آفتاب به آهن قراضه ای مبدل شد و هیچ تلاشی برای انتقال آنها به تهران صورت نگرفت. سالها بعد جهانگردان اروپایی که به تهران سفر می کردند در خاطراتشان به این اتومبیل قراضه اشاره می کردند.
به دلیل اینکه کوچه و خیابان های تهران آن روز برای حرکت اتومبیل مناسب نبود این خودرو قادر به حرکت در شهر نبود و فقط اغلب روزها در میدان مشق به دستور مظفرالدین شاه بوسیله راننده فرانسوی آن یعنی موسیو « وارنه » به حرکت درآمده و موجب حیرت و شادی مردم می شد. مردم ایران در ابتدا، به این وسیله نوظهور لقب گردونه بخار داده بودند.
گاهی اوقات نیز مظفرالدین شاه در خودرو نشسته و برای مردم دست تکان می داد. به هرحال این خودرو هرچه بود وسیله ای برای آشنایی ایرانیان با تکنولوژی جدید دنیای غرب به شمار می آمد. این خودرو در نهایت به محمدعلی شاه قاجار رسید و در سوء قصد نافرجامی که به جان او شد از بین رفت.

 

این تصویر در اینترنت بعنوان (تصویر یک اتوبوس از دوران قاجار) منتشر شده است.
اگر درست توجه کنید، می‌بینید که کلمهٌ (هِتلر) که تلفظ قدیمی نام (هیتلر) است روی توری رادیاتور اتومبیل نوشته شده؛ این نام، با رنگ سفید و با دست نوشته شده و گواه بر آن است که هیتلر در میان ایرانیان نیز طرفدارانی داشته؛ اما موضوعی که ما قصد طرح آن را داریم ربطی به هیتلر و طرفدانَش ندارد بلکه به تاریخ ثبت این عکس مربوط است:
اگر ما دچار اشتباه نشده باشیم و آنچه بر رادیاتور اتوبوس نوشته شده، کلمهٌ (هِتلر) باشد، تاریخ ثبت این تصویر، بین سالهای ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۴ است زیرا ظهور هیتلر و جنگ دوم جهانی در این سالها روی داد.
با این وصف، در اینکه این اتوبوس از نخستین اتوبوسهای تولید شده در جهان است شکی نیست و بعید هم نیست که اتوبوس مذکور، در دوران قاجار به ایران وارد شده و سالها مشغول به کار بوده باشد؛ اما اینکه این تصویر متعلق به دوران قاجار باشد، مورد تردید است

نخستین اتوبوسی که به ایران وارد شد

اولین اتوبوس در ایران توسط یک تاجر بلژیکی در شهر رشت به کار گرفته شد، اما به مرور زمان و با توجه به میزان کرایه، سودآوری و زیر ساخت های حمل و نقل توجیه اقتصادی آن رد شد و به همین دلیل اتوبوس به کار گرفته شده به یکی از تجار ایرانی به نام (معین التجار) فروخته شد.

 او نیز پس از انقلاب مشروطه اتوبوس خود را به تهران آورد و با کرایه هر نفر ۳ شاهی مشغول به فعالیت شد که به مرور زمان تقاضا برای استفاده از این خودرو بیشتر از قبل شد و پس از چند سال با ورود چند اتوبوس توسط تجار مختلف به شهر رونق زیادی در جابه جایی مسافر شکل گرفت.

اما اغلب اتوبوس های شاغل با توجه به مسافت طی شده از اروپا تا مقصد به کارگیری در ایران، بعد مسافت و زمان حمل، مستهلک بودند و هزینه حمل و نقل بالایی را طلب می کردند که در نهایت باعث پایه گذاری صنعت اتومبیل سازی در ایران شد.
براین اساس اولین اتوبوس های مونتاژ شده در سال ۱۲۹۰ شمسی وارد تهران شدند که حدود ۵ درصد جابه جایی مسافران آن زمان توسط ۵۰۰ دستگاه اتوبوس انجام می‌گرفت.در زمان صدارت وثوق الدوله در سال ۱۲۹۸ با توجه به افزایش نارضایتی مردم از نحوه جابه جایی مسافر، دولتمردان بر آن شدند تا با ایجاد یک اداره به سازماندهی و نظم بخشیدن به حمل و نقل شهری بپردازند که پس از مدتی بحث و تفحص این اداره در بلدیه (شهرداری) پایه گذاری شد. شهرداری موظف شد قوانینی وضع کند تا تسهیلات لازم را برای مسافران ایجاد کند که این قوانین شامل میزان کرایه، زمان کار ناوگان، تثبیت خطوط و آیین نامه انضباطی بود.

در اولین گام شهرداری تمام اتوبوس ها را موظف به دریافت پلاک شناسایی خودرو نمود و در زمان کریم آقا بوذرجمهری، جهت کنترل خطوط هر خط دارای ناظری شد تا بر رعایت ناوگان خطوط نظارت کند. در شهریور سال ۱۳۲۰ نیز تعداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران کار می کردند که حدود ۹۰ دستگاه آن بنز بود. در همین سال اتوبوس های «زایس» روسی وارد ایران شدند و در سال ۱۳۳۱ دولت آقای سهیلی اجازه فعالیت شرکت های خصوصی حمل و نقل را صادر کرد.

منبع : http://20ist.com/archives/5070





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 10 آبان 1396 05:34 ب.ظ
من معتقدم تمام مفاهیم که در پست خود ارائه کرده اید.
آنها بسیار متقاعد کننده هستند و قطعا کار خواهند کرد. با این وجود،
پست ها برای تازه واردان خیلی کوتاه هستند. ممکن است فقط
لطفا آنها را کمی بعد از مدت کوتاه طول بکشید؟
از پستتان ممنونم.
دوشنبه 27 شهریور 1396 07:26 ب.ظ
If you are going for most excellent contents like myself, simply pay a visit this web page daily since it
gives feature contents, thanks
سه شنبه 17 مرداد 1396 02:18 ق.ظ
Unquestionably believe that which you stated. Your favorite justification appeared to be on the
internet the simplest thing to be aware of. I say to
you, I certainly get annoyed while people
think about worries that they just do not know
about. You managed to hit the nail upon the top and defined
out the whole thing without having side-effects , people could take a signal.

Will probably be back to get more. Thanks
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:03 ق.ظ
Hi there, I want to subscribe for this webpage to take most up-to-date updates,
so where can i do it please help out.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


پژوهشکده مجازی طراحی صنعتی ایران
فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم
درباره وبلاگ

من یک نویسنده نسبتا گمنام، مهندس کشاورزی گرایش خاکشناسی دانشگاه گیلان و دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا(س)

قصد دارم اینجا به یاری خدا مرکز مجازی پژوهشی با این اهداف طراحی کنم

1. جمع آوری و ارائه مطالب، مقالات و منابع مورد نیاز در زمینه طراحی صنعتی

2. معرفی مراکز آموزشی تخصصی و کاربردی در ارتباط با طراحی صنعتی

3. ایجاد ارتباط منسجم تر و وسیع تر و پربازده تر مجموعه دانشگاهی طراحی صنعتی با مجموعه صنایع تجربی و سنتی بومی و بومی سازی این رشته در ایران

4. گاهی مطالب مورد علاقه ام رو هم می نویسم چه اشکالی داره طراحی صنعتی به همه چی ربط پیدا می کنه

مدیر وبلاگ : سزیبل سزیبل
مطالب اخیر
نویسندگان
برچسبها
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

سازمان بسیج مهندسین صنعتی

آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس" width="106" alt="وبلاگ طراحی صنعتی " height="160">

وبلاگ طراحی صنعتی محب آیدی

منتظران فرج

آیه قرآن
mahak charity

بنر حمایت از کودکان سرطانی محک

وصیت شهدا
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by web-abzar.ir
مرگ بر آمریکا



سایت شهید حاج احمد کاظمی
لوگوی ما

آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس" width="480" alt="اداره کل مالکیت صنعتی " height="640">

دریافت کد آهنگ

خطاطی نستعلیق آنلاین