تبلیغات
پژوهشکده مجازی طراحی صنعتی ایران - خبر- مسابقات سراسری طراحی صنعتی آیدیران
 

idiran34

طراحی ایرانی

برای شکوفایی صنعت کشور و رشد و بالندگی تولید لازم است تا در زیرساختهای تولید بازنگری شود. از جمله مهمترین عوامل رونق یا شکست یک محصول، طراحی آن می باشد که بر اساس عوامل بسیار متعددی شکل گیرد. مطالعات تحقیقاتی، زیبایی، بازاریابی، عوامل انسانی، محیط زیست و… عواملی هستند که در نظر گرفتن آنها باعث اقبال بازار به یک محصول و غفلت از آنها قطعا موجب روی آوردن مشتریان به محصولات دیگر می گردد. از این رو برگزاری این قبیل مسابقات و ارزیابی محصولات تولیدی کارخانجات می تواند قدم سازنده ای در جهت نیل به این هدف باشد. خصوصا که با این اقدام میتوان رقابتی سالم و حقیقی را برای محصولات ازجهت اکرام مشتری و احقاق حقوق آنها رقم زد. بسیار پیش آمده که محصولی با وجود کیفیت پایین تر به دلایل متعدد همچون تبلیغات از توجه بیتشری در بازار برخوردار می شود و محصولی با کیفیت بالا تنها به دلیل عدم برنامه ریزی و ضعف در معرفی در دست مصرف کنندگان قرار نمی گیرد و در نهایت این ظلم به مشتری و در دید کلی به ضرر تولید ملی خواهد بود. لذا با برگزاری این مسابقات سالانه، ارزیابی صحیح و درستی از محصولات به عمل خواهد آمد و باعث رونق رقابت سالم و عملی بین محصولات خواهد گردید که این می تواند در آینده ای نزدیگ باعث اعتماد مصرف کنندگان داخلی به محصولات تولیدی توسط تولید گنندگان ایرانی شود و رونق و بالندگی را برای تولید ملی به ارمغان آورد.

در ادامه بیشتر بخوانید

علل گرایش به مصرف کالاهای خارجی

در حال حاضر شاهد آن هستیم که محصولات خارجی در بسیاری از موارد در ارتباط با جلب مشتری ، گوی سبقت را از محصولات داخلی ربوده و مصرف کننده در انتخاب دو کالای مشابه داخلی و خارجی ، اولویت خود را به خرید محصول خارجی می دهد .در اینجا یک سؤال مهم وجود دارد : علّت تمایل مصرف کنندگان به خرید و استفاده ی محصولات خارجی چیست ؟ در ادامه به تعدادی از این دلایل اشاره می شود .

الف) عملکرد نامطلوب تولیدکنندگان داخلی

تولید کننده ای که فعالیت خود را صرفاً برای سود آوری و آن هم در مقطع مدت زمانی کوتاهی انجام دهد نمی تواند امید به تولید و فروش محصولات خود در بلند مدت داشته بـاشد ..

ب ) عدم شناخت مشتری

یکی از اساسی ترین نیازهای هر تولید کننده ای بـرای برنامه ریزی،  شناخت مشتری به لحاظ سن ، جنس ، تمایلات و خواسته ها است. کمبود تحقیقات در زمینه ی مشتری یکی از بزرگ ترین دلایلی است که میان تولید کننده و مصرف کننده شکاف ایجاد کرده است .

پ ) عدم توجه به خواسته ی مشتری

در برخی از موارد تولید کننده حتّی با توجّه به شناخت از مشتری ، سلیقه ها و نیازهای او را نادیده گرفته و به دلایل متعدد محصول خارج از سلیقه ی مشتری تـولید می کند . برخی از این دلایل می تواند ناشی از محدودیت هایی در زمینه ی تولید ، محدودیت های مالی و اعتباری و … باشد.

ت ) عدم استفاده از روش های نوین بازار یابی

در جهان امروز بقای تولید کننده با مشتری گره خورده است و تولیـد کننده از هـر منفعتی بـرای رضایت مشتری دست بـر نمـی دارد .

ث ) به روز نبودن تکنولوژی های تولید

تکنولوژی تـولید هر روزه دچار تحوّل شده و تغییر مـی کند. در اغلب موارد با به کارگیری تکنولوژی های جدید تولید ، محصول جدید با کیفیت بهتر و کارآیی مناسب تری عرضه می شود .این خود یکی از دلایلی است که مصرف کننده خود تمایل دارد محصولات تولید شده با تکنولوژی جدید را خریداری کند .

  ج ) عدم استفاده از تکنولوژی های جدید بسته بندی

بسته بندی مطلوب امروزه یکی از مهم ترین عوامل در تولید و عرضه محصول مناسب است . به کارگیری تکنولوژی های جدید در بسته بندی ، ضمن افزایش طول عمر و استاندارد کالا ، در جلب مشتری نیز بسیار مؤثّر است . این امر به خصوص در صنایع غذایی بسیار اهمّیت دارد.

چ ) عدم ارائه ی محصول جدید

عامل ارائه ی محصول جدید ، خواسته ها و سلیقه های مشتری است که دائم تغییر می کند . این تغییرات نیازمند تغییر در محصول نیز هست . یک تولید کننده ی آینده نگر بایستی بتواند متناسب با سلیقه بازار ، محصول جدید تولید و عرضه کند . متأسّفانه به دلایل متعدّد اغلب تولیدکنندگان کشور ، محصول جدید را به فراموشی سپرده و اقدام به تولید همان محصول قدیمی نموده و همین عامل می تواند باعث شود نیازهای مشتری برای مصرف محصول جدید به سمت محصولات خارجی سوق پیدا کند.

ح) نداشتن ظاهر دلپذیر

عدم توجه به سلایق مصرف کنندگان نداشتن اطلاعات مورد نیاز در مورد مشتریان و تنها اکتفا کردن به سلیقه تولید کننده یکی از عوامل عدم اقبال محصولات داخلی است. برای حل این مشکل تحقیقات و طراحی اصولی چاره ساز می باشد.

خ) در نظر نگرفتن فرهنگ اسلامی ایرانی

متاسفانه در پاره ای موارد مشاهده میشود که محصولاتی بدون توجه به فرهنگ ملی و تنها بدلیل اینکه محصولی خارجی است، توسط تولیدکنندگان کپی برداری شده و علاوه بر آنکه این کار خود به نوعی تبلیغ محصول خارجی است، می تواند مخرب فرهنگ ایرانی نیز باشد.

د ) مشخّصات محصول

یک عامل مهم برای انتخاب محصول توسط مشتری ، مشخّصات آن است . در واقع یک محصول بایستی دارای مجموعه مشخّصات مطلـوب از نظـر مشتری بـاشد تا اقدام به انتـخاب آن کنـد . در مـورد تفـاوت هایی که میان محصولات خارجی و محصولات تولید داخل وجود دارد و عاملی برای انتخاب و گزینش محصولات خارجی توسط مصرف کنندگان کشورمان می شود می توان به این  موارد اشاره کرد .

۱- قیمت مناسبتر

۲- عملکرد بیشتر و بهتر

۳- داشتن استانداردهای جهانی

۴- بهره گیری از مواد اولیه ی مناسب

۵- تنوع در محصول

۶- عمر مفیدتر

۷- جذابیت منحصر بفرد

بوضوح مشاهده می شود، عمده دلایلی که برای عدم استقبال از محصولات ایرانی آورده شده، به عدم بکارگیری طراحان صنعتی در تولیدات داخلی منتهی می شود و این امر مسئولیت این قشر از تحصیلکردگان کشورمان را سنگین تر می کند. لازم است تا طراحان صنعتی بیشتر در جامعه صنعتی ما شناخته شوندو نیز تولید کنندگان برای آنکه حیثیت و اعتبار را به محصولات ایرانی باز گردانند، طراحان دلسوز و ماهر را در تولید محصولات داخلی بکار گیرند تا بتوان با گذشت زمان نه چندان طولانی، به استقلال و خود کفایی در این زمینه دست یابیم.


7hia_img1058a.jpg

تحولی در زمینه طراحی محصولات داخلی در ایران


سایت انجمن طراحان صنعتی ایران 
http://www.iidi.ir
   
سایت آیدیران  http://www.idiran.ir




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 1 مهر 1396 04:58 ب.ظ
At this time I am going away to do my breakfast, after
having my breakfast coming again to read other news.
یکشنبه 26 شهریور 1396 08:33 ب.ظ
Just want to say your article is as astounding. The clearness
on your post is just nice and i could think you're knowledgeable on this subject.
Fine with your permission let me to snatch your feed to keep
updated with drawing close post. Thanks 1,000,000 and please keep up the rewarding work.
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:58 ب.ظ
It's wonderful that you are getting thoughts from this piece of writing as well
as from our discussion made here.
سه شنبه 3 مرداد 1396 07:02 ب.ظ
I know this website presents quality depending posts
and extra material, is there any other web site which gives such things in quality?
سه شنبه 22 فروردین 1396 10:21 ب.ظ
Pretty! This has been an extremely wonderful post.
Thank you for supplying these details.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


پژوهشکده مجازی طراحی صنعتی ایران
فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم
درباره وبلاگ

من یک نویسنده نسبتا گمنام، مهندس کشاورزی گرایش خاکشناسی دانشگاه گیلان و دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا(س)

قصد دارم اینجا به یاری خدا مرکز مجازی پژوهشی با این اهداف طراحی کنم

1. جمع آوری و ارائه مطالب، مقالات و منابع مورد نیاز در زمینه طراحی صنعتی

2. معرفی مراکز آموزشی تخصصی و کاربردی در ارتباط با طراحی صنعتی

3. ایجاد ارتباط منسجم تر و وسیع تر و پربازده تر مجموعه دانشگاهی طراحی صنعتی با مجموعه صنایع تجربی و سنتی بومی و بومی سازی این رشته در ایران

4. گاهی مطالب مورد علاقه ام رو هم می نویسم چه اشکالی داره طراحی صنعتی به همه چی ربط پیدا می کنه

مدیر وبلاگ : سزیبل سزیبل
مطالب اخیر
نویسندگان
برچسبها
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

سازمان بسیج مهندسین صنعتی

آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس" width="106" alt="وبلاگ طراحی صنعتی " height="160">

وبلاگ طراحی صنعتی محب آیدی

منتظران فرج

آیه قرآن
mahak charity

بنر حمایت از کودکان سرطانی محک

وصیت شهدا
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by web-abzar.ir
مرگ بر آمریکا



سایت شهید حاج احمد کاظمی
لوگوی ما

آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس" width="480" alt="اداره کل مالکیت صنعتی " height="640">

دریافت کد آهنگ

خطاطی نستعلیق آنلاین