تبلیغات
پژوهشکده مجازی طراحی صنعتی ایران - شاه بانو +پست تکراری اما دوست داشتنی من
 


در بررسی تاریخ اساطیری ایرانی و غیر ایرانی به وجود بانویی فرازمینی و ماوارائی همواره اشاره شده که در ادوار تاریخی گذشته قبل ظهور زرتشت و موسی ومسیح این موجود  به عنوان ماهیت مقدس و مونث شناخته و مورد پرستش قرار می گرفته است با عناوینی مثل آناهیتا زهره ناهید ونوس که سنبلی از روشنایی آب حاصلخیزی عشق باروری مادر بودن خرد ورزی و شفاست و گاه روح مقدسی مونثی بوده که جنگاوران برای پیروزی در نبردها از او یاری می گرفتند

 در یشت، قسمت آبان یشت به آناهیتا پرداخته شده است.او فرشته‌ای زیبا بلند بالا و دلیر  توصیف شده است. در اساطیر ایرانی او سرچشمهٔ همهٔ آب‌ها و منبع همه باروری هاست. در ارمنستان او را زندگی بخش، مادر خردها و خیرخواه همه نژاد بشر می‌دانستند



هانری کربن دانشمند شرق شناس و اسلام شناس غربی شباهتی بین فاطمه در متون مذهبی و آناهیتا الههٔ باروری و آبهای روان ایران باستان مشاهده نموده‌است. ویلهلم ایلرز در مطالعاتش بر روی منابع شیعه بر این ارتباط تاکید و اشاره می‌کند که در این منابع آبهای بهشت و زمین و نمک جزیی از مهریه فاطمه بوده‌است. همچنین در اعتقادات عوامانه فاطمه و در آئین‌هایی که به باروری مرتبط است با عناصری که سمبل باروری هستند در ارتباط می‌باشد مانند رنگین کمان، گل یاسمن و انار.

پرورش گل یاس فرنگی

و این مفاهیم و تعابیر چنان با زندگی و روحیات مردم باستانی و حتی تخیلات ذهنی و داستان سرائی های مردم باستان در آمیخته بوده که به عنوان ایزد می پرستیدند البته من با معنی ایزد که در مورد اینگونه مخلوقات استفاده می شده به عنوان خدا موافق نیستم به نظر می رسه ایزد می تواند معانی شبیه روح مقدس یا قدیسه یا فرشته را نیز داشته باشد که گرچه خدای واقعی نیست اما موجود و مخلوقی فرازمینی یا میان دنیای زمین و اسمان  یا موجودی مونث میان دنیای طبیعه یا ماورای طبیعه است که مردم با توسل به آن بر مصائب زندگی پیروز می شدند و یاری می طلبیدند

شاید به نظر مردمان کنونی این تعابیر تخیلی یا خرافاتی یا حتی از دید ادیان وحدانی شرک آلود به نظر برسد اما این علاقه بشر به ستایش ماهیت مقدس زن به عنوان سنبل عشق و خیرخواهی مادر بودن حاصلخیزی و شفا و آب و ابادانی نمی تواند نشان دهنده وجود حقیقتی یا شخصیتی زن وار حقیقی نه تخیلی و اساطیری در جهان هستی می باشد که اعتقاد به وجود او به عنوان موجودی مقدس و مونث به مرور زمان سینه به سینه نسل های باستانی با تخیلات ذهنی و خرافات در آمیخته و به شکل خدای واره مورد پرستش قرار می گرفته و با ظهور پیامبران وحدانی مانند زرتشت یا موسی و یا مسیح پرستش آن به عنوان خدا یا ایزد یا خدای واره متوقف شده است. 

 اما مجددا احترام و اعتقاد به تقدس ماهیت زن به عنوان سنبل عشق و مادری و خرد و خیرخواهی در ادیان وحدانی نیز ادامه پیدا کرده است تحت عناوینی مثل مادر حضرت موسی ع و مریم مقدس مادر حضرت عیسی ع  در حقیقت پیامبران ادیان وحدانی نگرش پرستش گونه و شرک الود مردم باستان را نسبت به این موجود مونث مقدس  اصلاح کرده و به عنوان سیرت فرشته خوی زن در شخصیت هایی زمینی و حقیقی مثل مریم مقدس س به مردم نشان دادند

 

تا اینکه سرانجام دختری به نام فاطیما (س) متولد می شود دختر محمد (ص) پیامبری از نسل ابراهیم که برنامه و کار پیامبران وحدانی قبل از خویش را ادامه داده و تکمیل می کند و دین آنها را از آلایش دستکاری ها و تخیلات توهمات و انحرافات به راه مستقیم هدایت می کند این دختر درست در شرایطی و سرزمینی و مردمانی متولد می شود که در اثر انحراف از ادیان الهی به چنان جهالت و وحشی گری می رسند که ماهیت مقدس زن را تخریب کرده و دختر را پست و دختر داشتن را مایه ننگ و سرافکندگی می دانستند و با وجود عینیت انسان سازی زن دختران را در بدو تولد زیر خروارها خاک زنده به گور می کنند

اما محمد (ص) بر اساس متون شیعیی از طرف خداوند فرمان می یابد که دختر خویش را به عنوان همان موجود مونث قدیس زمینی و آسمانی به مردم معرفی کند و با اقداماتی تبلیغی نگرش وحشیانه و و جاهلانه نسبت به زن را که در عهد پیش از اسلام رایج شده بود اصلاح کند و فرهنگ صحیحی را برای رفتار انسان منشانه با زن پایه ریزی کند



پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند نور حضرت فاطمه سلام الله علیها را پیش از آفرینش زمین و آسمان‌ها آفرید. عرض شد: یا رسول‌الله! مگر حضرت فاطمه علیهاالسلام از جنس آدمیان نیست؟ فرمود: او حور است در قالب آدمیان. خداوند نور وی را در صُلب آدم به ودیعه گذاشت و از صلب من بیرون آورد، هر گاه شوق بهشت می‌کنم، فاطمه را می‌بوسم. (1)

ابن‌عباس در خبر مفصلی از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل کرده که در ساق عرش نوری دیدم که فروزنده بود مانند حوریان بهشتی. پرسیدم کیست؟ گفتند: این دختر،«انسیه حوراء» است و او از میوه‌های بهشتی تکوّن یافته است.

حوریه‌ای است به صورت انسیه و انسیه‌ای است به معنی حوریه و چون درِ بهشت را گشودند، بوی حضرت فاطمه علیهاالسلام را استشمام کردم.

ابن‌عباس در خبر مفصلی از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل کرده که در ساق عرش نوری دیدم که فروزنده بود مانند حوریان بهشتی. پرسیدم کیست؟ گفتند: این دختر،«انسیه حوراء» است و او از میوه‌های بهشتی تکوّن یافته است. حوریه‌ای است به صورت انسیه و انسیه‌ای است به معنی حوریه و چون درِ بهشت را گشودند، بوی حضرت فاطمه علیهاالسلام را استشمام کردم.

مراد از حوریه این است که مانند انسان و انسیه، به کدورات عالم طبع، آلوده نشده و چون ملکه نوری است که به همه صور می‌توان متشکل گردد.

اصل حورالعین، از طبیعت ملک و نورانیت است و حضرت فاطمه، انسیه‌ای است که به نورانیت و روحانیت فرشتگان است. چون بشریت، مستلزم کثرت کثافات عنصری مادی است؛ حضرت فاطمه انسیه حوراء از کدورت طبیعت بشری دور و منزه است و او موجودیت بین فرشتگان و بشر است.

بدین جهت حضرت زهرا سلام الله علیها را «انسیه حوراء» گفتند که روح افزا و روح بخش و روح انگیز بود و در طینت سنخیتی او، کدورات و پلیدی وجود نداشته است.

بدین جهت حضرت زهرا سلام الله علیها را «انسیه حوراء» گفتند که روح افزا و روح بخش و روح انگیز بود و در طینت سنخیتی او، کدورات و پلیدی وجود نداشته است.

«انسیه حوراء»؛ یک فرشته‌ای به صورت ترکیب عنصری بشری است که در لطافت و ملاحت، حوراء و در صورت، بشری بود که آلوده به پلیدی‌های مادی نشده است.(2)

 

 

۵ جایی در قران که به حضرت زهرا اشاره شده است !

5 جایی در قران که به حضرت زهرا اشاره شده است !

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یکی از پنج نور پاکی است که آیات فراوانی درباره آنها نازل شده و یا در تفسیر قرآن، به آنها تأویل می‌شود.

در این زمینه ما فقط به چند آیه مشهور اشاره می کنم:

۱- سوره کوثر

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ * إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلّ‏ِ لِرَبِّکَ وَ انحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَر»[کوثر/۱تا ۳]

به نام خداوند بخشنده مهربان * ما به تو کوثر [خیر و برکت فراوان‏] عطا کردیم! * پس براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن! * (و بدان) دشمن تو قطعاً بریده‏نسل و بى‏عقب است.»

این سوره حضرت فاطمه (س) را کوثر معرفی می کند.

۲- آیه تطهیر اهل بیت علیهم السلام

«إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً»[احزاب/۳۳]

اى اهل بیت، خدا مى ‏خواهد پلیدى را از شما دور کند و شما را پاک دارد»

حضرت علىّ علیه السّلام به جماعتی فرمود: اى مردم، آیا تصدیق مى‏کنید که خداوند پس از نزول آیه: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً» من و فاطمه و دو پسرم حسن و حسین را جمع نموده و بر ما کسا و شمدى فدکى کشیده و فرمود: «بار خدایا! اینان اهل بیت و گوشت تن منند، آزار و ناراحتى و زحمت اینان موجب زحمت و آزار و اذیّت من است، پس رجس و آلودگى را از وجود اینان زائل نموده و آنان را تطهیر فرماى!»، امّ سلمه با شنیدن این کلمات نزدیک کساء آمده و عرض کرد: من نیز [از اهل کساء مى‏ باشم‏]؟ فرمود: تو بر خیرى، ولى این آیه فقط در شأن من و برادرم علىّ و دخترم فاطمه و دو فرزندم، و نه تن دیگر از فرزندان حسین نازل شده است، و کسى را در آن اشتراکى نیست. جماعت با شنیدن این سخن یکپارچه گفتند: گواهى مى ‏دهیم که امّ سلمه این مطلب را براى ما نقل نموده[۱]

۳-آیه مودت و اهل بیت علیهم السلام

«قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى»[شوری/۲۳]

بگو: بر این رسالت مزدى از شما، جز دوست داشتن خویشاوندان، نمى ‏خواهم.»

ابن عباس می گوید: « وقتی این آیه نازل شد، به رسول خدا عرض کردم این کسانی که مودت و محبت آنها واجب شده کیستند؟ » رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « علی و فاطمه و حسن و حسین » (تفسیر نور الثقلین، ج‏۴، ص: ۵۷۲)

۴- سوره انسان

«وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ‏ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا * إِنمَّا نُطْعِمُکمُ‏ْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکمُ‏ْ جَزَاءً وَ لَا شُکُورًا»[انسان/۹-۸]

و غذاى (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» مى‏ دهند! * (و مى ‏گویند ما شما را بخاطر خدا اطعام مى ‏کنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمى ‏خواهیم!»

در این سوره داستان انفاق خانواده حضرت علی (ع) بیان شده و قرآن از این عمل تجلیل کرده است….در این سوره مبارکه، خداوند برای اهل بیت، نعمت‌ها و رحمت‌ها و بهشت‌هایی را وعده می‌دهد که نه گوشی شنیده و نه چشمی دیده است. از لطایف این سوره این است که انواع نعمت‌های بهشتی در آن بیان شده ولی برای رعایت حرمت فاطمه علیهاسلام از نعمت حورالعین سخنی به میان نیامده است.

۵- آیه مباهله

«فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ»[آل عمران/۶۱]

از آن پس که به آگاهى رسیده‏اى، هر کس که درباره او با تو مجادله کند، بگو: بیایید تا حاضر آوریم، ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را، ما زنان خود را و شما زنان خود را، ما برادران خود را و شما برادران خود را. آن گاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.»

شکی نیست که مصداق مباهله کنندگان مسلمان، پنج تن بودند. و اسقف نجران با دیدن پنج تن (علیهم السلام) گفت:«ای گروه نصاری، من افرادی را می بینم که اگر از خدا بخواهند کوهی را از جا بکند، خدا آن را می‌کند. با اینها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد و تا روز قیامت یک نصرانی روی زمین باقی نخواهد ماند.»[۲]

[۱]. الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏۱، ص: ۱۴۸٫
[۲]. الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، ج‏۱، ص: ۴۲٫

در دوران دفاع ایران در برابر حمله عراق «یافاطمه الزهرا علیها سلام» بعنوان رمز چهار عملیات نیروهای ایران (عملیات فتح‌المبین در سال ۱۳۶۱، عملیات کربلای ۵ در سال ۱۳۶۵، عملیات والفجر ۸ در سال ۱۳۶۵، عملیات نصر ۷ در سال ۱۳۶۷)انتخاب گردیده بود. در کتاب خاکهای نرم کوشک پیرامون زندگی عبدالحسین برونسی خاطراتی از وی مبنی بر هدایت رزمندگان ایرانی در نبردهای سخت نقل شده‌است.ادامه دارد .....







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 22 فروردین 1394 09:50 ق.ظ
میخوای افراد بیشتری مطالبت رو بخونند؟

پس وبلاگت رو توی سایت مونوبلاگ بساز
www.monoblog.ir

مونوبلاگ اولین سیستم وبلاگدهی فارسی تایید شده توسط موتور جستجوگر گوگله!!

همیشه مطالب صفحه اول گوگل قرار میگیره!!!


!!!!!!وبلاگسازی مدرن رو با مونوبلاگ تجربه کن!!!!!!

www.monoblog.ir
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


پژوهشکده مجازی طراحی صنعتی ایران
فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم
درباره وبلاگ

من یک نویسنده نسبتا گمنام، مهندس کشاورزی گرایش خاکشناسی دانشگاه گیلان و دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا(س)

قصد دارم اینجا به یاری خدا مرکز مجازی پژوهشی با این اهداف طراحی کنم

1. جمع آوری و ارائه مطالب، مقالات و منابع مورد نیاز در زمینه طراحی صنعتی

2. معرفی مراکز آموزشی تخصصی و کاربردی در ارتباط با طراحی صنعتی

3. ایجاد ارتباط منسجم تر و وسیع تر و پربازده تر مجموعه دانشگاهی طراحی صنعتی با مجموعه صنایع تجربی و سنتی بومی و بومی سازی این رشته در ایران

4. گاهی مطالب مورد علاقه ام رو هم می نویسم چه اشکالی داره طراحی صنعتی به همه چی ربط پیدا می کنه

مدیر وبلاگ : سزیبل سزیبل
مطالب اخیر
نویسندگان
برچسبها
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

سازمان بسیج مهندسین صنعتی

آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس" width="106" alt="وبلاگ طراحی صنعتی " height="160">

وبلاگ طراحی صنعتی محب آیدی

منتظران فرج

آیه قرآن
mahak charity

بنر حمایت از کودکان سرطانی محک

وصیت شهدا
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by web-abzar.ir
مرگ بر آمریکا



سایت شهید حاج احمد کاظمی
لوگوی ما

آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس" width="480" alt="اداره کل مالکیت صنعتی " height="640">

دریافت کد آهنگ

خطاطی نستعلیق آنلاین